Zaloguj się | Zarejestruj się
 

Krajobraz po kielecku

Kielecka Szkoła Krajobrazu to nie mający precedensu w polskiej fotografii kanon estetyczny, oryginalne spojrzenia na świat, ale zarazem cały system działalności i idei społecznej. Pomysł, który zrodził się i został zrealizowany z żelazną konsekwencją w Kielcach w czasach, gdy o cyfrowych aparatach i photoshopie nikt jeszcze nie słyszał.

Paweł Pierściński, bezsprzecznie lider tego nurtu, zwykł mawiać bez emfazy i absolutnie bez najmniejszej przesady, że KSK to szerokie i zarazem proste spojrzenie na krajobraz, oddech szerokiej perspektywy, wrażliwość na rytm. W trakcie organizowanych onegdaj systematycznie Biennale można było zobaczyć czarno-białe fotogramy, unikatowe kadry, znakomite, wpisane w historię sztuki mistrzowskie ujęcia. Zupełnie odmienne, od powszechnie obowiązującego, traktowanie tematu, pejzażu i krajobrazu, dalekie od udziwnień, zabiegów formalnych, złudnej manipulacji.

Lipa - na zagonachLipa - rędziny

Pola w okolicach wsi Lipa. Pogórze Szydłowskie


Tak naprawdę to kielczanie, bodaj pierwszy raz w historii fotografii potraktowali wszystko to co widać przez wizjer, jako materiał do analizowania struktury form spotykanych w terenie. Powstały w ten sposób kapitalne serie dokumentacyjne sprowadzające się do rejestracji pionów i poziomów, geometryzacji podkieleckich zagonów, miedz i pól. Dzięki Kieleckiej Szkole Krajobrazu, przez spojrzenie Mistrzów wędrujących z piekielnie ciężkim osprzętem po świętokrzyskich pagórach nastąpił powrót do źródeł, do fotografowania natury i krajobrazu w sposób prosty, czysty i – co tu ukrywać - czytelny.

Góry Świętokrzyskie, jak powszechnie wiadomo różnią się zdecydowanie od Beskidów, Karkonoszy, Bieszczadów nie mówiąc już o Tatrach. Estetyka spojrzenia na rodzimy krajobraz sprowadza się w KSK do fotografowania rytmu zaoranych skib, przyprószonych śniegiem pól, tworzonych przez panią naturę powtarzalnych niczym matematyczne sinusoidy synklin i antyklin.

Probołowice - wiosna na Ponidziu

Probołowice - wiosna na Ponidziu


Oczywiste, że takie spojrzenie na powszechny w twórczości artystycznej temat zaowocowało natychmiast retorsjami i ostrą, nie pozbawioną złośliwych akcentów, krytyką.

Przeciwnicy Kieleckiej Szkoły Krajobrazu ukuli formułę, że klasyczne zdjęcie wpisujące się w kanony tego nurtu, wykonać można wyłącznie ze zbocza góry Klonówki w paśmie Masłowskim. Rośnie tam wysoka sosna, wystarczy wdrapać się na to drzewo, wyciągnąć z plecaka kamerę i obiektyw skierować w stronę doliny. Potem tylko nacisnąć spust i zdjęcie odpowiadające wszelkim wymogom estetycznym jest gotowe.

Miedze w okolicach Probołowic. Ponidzie

Miedze w okolicach Probołowic. Ponidzie


Bywało, że zapiekli przeciwnicy KSK ganiali po stoku z siekierami i cieli do pniaka napotykane iglaki, by raz na zawsze unicestwić podstawowy element warsztatowy kielczan. Zabiegi zostały ostatecznie ukrócone, gdy w odpowiednim miejscu na Klonówce dwóch fotografików wybetonowało podest z wyraźnymi odciskami obutych w kamasze stóp. To miejsce, to ustawienie nogi, to spojrzenie w przestrzeń sprawia, iż każdy, kto zabłądzi w świętokrzyskie, może na własnej skórze przekonać się o co chodzi w kieleckim spojrzeniu na krajobraz, pejzaż, panoramę...

Probołowice - gra kolorów

Probołowice - symetria pól


Monografia przygotowana przez Pawła Pierścińskiego i Jerzego Piątka, który dokonał selekcji ogromnego materiału to dokument o kapitalnym znaczeniu. Unikatowy almanach prawie dwustu czarno-białych fotogramów. Książka, która działających dzisiaj w krajobrazach uczy nie tylko spojrzenia, ale nade wszystko – pokory. Z tego względu należy wydany w Kielcach album, chociażby przewertować...

Paweł Pierściński - "Kielecka Szkoła Krajobrazu" Agencja Reklamowo – Wydawnicza Fine Grain Kielce 2002 ISBN 83 – 9116130-2-X ss. 200 oprawa twarda.

Autor: Ryszard Biskup

Skomentuj

Opcja tylko dla zalogowanych

 
Komentarze:
Bardzo mnie cieszy ten artykuł. Paweł Pierściński jest cudownym człowiekiem, niezwykle utalentowanym fotografem. Kielecka Szkoła Krajobrazu to bardzo ciekawy "nurt" fotografii. Warto go (i jego twórców) przypominać. I warto uczyć się takiego spojrzenia.

Autor: Stowarzyszenie Fotograficzne CKfoto.pl  & nbsp;Dodano: 2012-06-12  15:12:01
Dzięki za ten komentarz !. Pierwszy :-(, chociaż info wisi na stronie od tylu miesięcy..... Dobrze jest czasami, czasami wrócić ( albo jak w przypadku wielu Autorów na tym portalu po prostu - zajrzeć) do źródeł. Można wówczas przekonać się dowodnie, że spojrzenie przez wizjer na polski krajobraz zaczęło się na długo przed pojawieniem cyfraków i netu :-)

Autor: Ryszard Biskup  & nbsp;Dodano: 2011-12-12  10:18:10
Fotografie Pawła Pierścińskiego wywarły na mnie duży wpływ. Te czarno-białe kadry z Kieleckiego zachwycają mnie do dzisiaj. Mają duży wpływ na sposób w jaki fotografuję krajobraz.

Autor: Krzysztof Mierzejewski  & nbsp;Dodano: 2011-12-11  16:11:53

Teraz zwiedzasz

Ostatnie komentarze

 
Dziękuje
Kamil Maszewski
2024-02-21 10:19:14
Wspaniały widok!
Krzysztof T.
2024-02-06 17:26:36
piękne
Henryk Piernikarczyk
2024-01-20 21:35:47
Sielski widok - klasyczny polski dworek.
Krzysztof T.
2024-01-10 10:50:24
zobacz wszystkie komentarze

więcejKrainy i miejscowości

Dolina Biebrzy

Dolina Biebrzy to jeden z najdzikszych zakątków naszego kraju. Największy bagienny obszar Europy Środkowo-Wschodniej. Inny świat 180 km od Warszawy. Łosie, jelenie, rysie, wilki, jenoty, bobry,...

Pozostałe krainy i miejscowości